De Eerlijke Strijd: vraag en antwoord

Doe jij al mee aan De Eerlijke Strijd? We geven antwoord op een aantal vragen die we ontvingen.

De Eerlijke Strijd: vraag en antwoord

We kregen heel veel reacties op De Eerlijke Strijd, het spiksplinternieuwe hardloopinitiatief van ProRun in samenwerking met HetGeheimvanHardlopen.nl. Het meest gehoord is dat we met een hittegolf te maken hebben. En dat is ook zo. Het is ook niet verstandig om onder dergelijke extreme omstandigheden een harde testloop te doen.

Je kunt op verantwoorde wijze natuurlijk wel alvast ervaren hoe De Eerlijke Strijd werkt. Je doet met je tijd op een afstand van 3 km of meer mee. Het maakt niet uit waar of wanneer je hebt gelopen. Daarmee krijg je meteen een beeld van wat temperatuur met je prestaties doet.

Elke maand kun je opnieuw meedoen. Dat helpt je als je een haalbaar doel wil stellen. En niet te vergeten, het is een van de eenvoudigste en beste manieren om vast te stellen hoe je ervoor staat. Ben je beter geworden? Wat was je terugval door die blessure of dat griepje. Sorteert je training effect? Meten is weten kan nu door zelf je persoonlijke prestatie-index in De Eerlijke Strijd vast te stellen.

We beantwoorden in dit artikel een selectie van de vragen die we kregen over De Eerlijke Strijd. Je kunt er ook het nodige over lezen bij de spelregels en het artikel over de eerlijke strijd van Ron van Megen met zijn schoonzoon Maarten.

Wat is de prestatie-index eigenlijk?
Je persoonlijke prestatie-index geeft aan wat je niveau is ten opzichte van mannen of vrouwen van jouw leeftijd. Een score van 100% krijg je als je bij de absolute wereldtop hoort en wereldrecords op je naam hebt staan. Gewone mensen scoren logischerwijs een lager percentage. Hoeveel lager is afhankelijk van je niveau.

Het gaat dus vooral over mijn eigen niveau?
Inderdaad. En door regelmatig mee te doen met De Eerlijke Strijd zie je hoe je niveau zich in de loop van de tijd ontwikkelt.

Maakt het uit welke afstand je loopt?
Het maakt niet uit welke afstand je loopt. De berekende prestatie-index is onafhankelijk van de afstand. Of je op alle afstanden van 3 km tot marathon hetzelfde niveau hebt, is een ander verhaal. In potentie is dat zo. Het is afhankelijk van de afstanden waar je voor traint. Je mag niet verwachten dat je hetzelfde prestatieniveau op een marathon neerzet als je alleen voor korte afstanden traint.  Andersom gaat dit ook op.

Hoe precies komt de afstand die ik loop?
Het maakt niet uit hoe lang de afstand is die je loopt. De berekening van de prestatie-index houdt hier rekening mee. In het klassement kun je ook een selectie maken van deelnemers die bijvoorbeeld de 10 km of een halve marathon hebben gelopen. Om in die selectie te komen moet je die afstand minimaal gelopen hebben. Anders val je terug in de selectie van een kortere afstand.

Moet ik een wedstrijd hebben gelopen om mee te doen?
Nee, je kan elk hardlooprondje insturen. Je wekelijkse blokje om, je training op de baan met je loopgroep, een virtuele of echte wedstrijd. Zolang je minimaal 3 kilometer hebt gelopen kan je meedoen.

Tot wanneer kan ik mijn hardlooprondje insturen?
Elke 1e dag van de maand wordt het eindklassement opgemaakt. Je kan meedoen tot en met de laatste dag van elke maand. Zorg ervoor dat je jouw hardlooprondje instuurt voordat er een nieuwe maand is begonnen.

Onder welke omstandigheden scoor ik de beste prestatie-index?
Je kunt er vanuit gaan dat wereldrecords in het algemeen onder ideale omstandigheden worden gelopen. Dat gaat ook op voor je eigen prestatie. Je loopt de beste tijd op een vlak en verhard parcours met weinig bochten bij weinig wind en een ideale temperatuur.

Wat doet de hittegolf met je prestatie-index?
Ron kun je driemaal in het klassement van augustus vinden. Hij heeft driemaal bij 25-26°C en weinig wind gelopen. De 5 km, 10 km en 15 km leverden prestatie-indices op van 63%, 64% en 65%. Van oudsher is Ron wat beter als het langer wordt. De halve marathon was altijd zijn sterkste afstand. De 15 km is bij 26°C gelopen. Met de calculator van HetGeheimvanHardlopen.nl kun je laten berekenen dat zijn tijd bij 8°C geen 1:16:39 maar 1:13:34 zou zijn geweest. De prestatie-index verbetert bij die tijd met 2%. Ga er maar vanuit dat elite-atleten ook last hebben van de warmte bij 26°C. De vergelijking blijft daarmee eerlijk.

Hoe vaak kun je meedoen?
Dat hangt af van het account dat je hebt bij ProRun. Met een gratis account kun je eenmaal per maand meedoen. Voor de meesten is dat voldoende om de ontwikkeling van het prestatieniveau te volgen. Met een betaald account kun je vaker mee doen. Bijvoorbeeld met meerdere afstanden of als je een prestatie op een bepaalde afstand hebt verbeterd. Het klassement neemt steeds de beste prestatie mee in de categorieën 3 km, 5 km, 10 km, 15 km, halve marathon en marathon. Een betaald account bij ProRun heeft meer voordelen.

Wat is de invloed van leeftijd op de prestatie-index?
Als je jong bent, word je elk jaar steeds sterker. Zo rond je 30ste ben je op je sterkst en loop je goed getraind in principe de scherpste tijden. Daarna wordt het elk jaar een beetje minder. Vanaf 65 jaar wordt het langzaam nog meer minder. Daarom bepaalt De Eerlijke Strijd met de prestatie-index je niveau ten opzichte van leeftijdsgenoten. Als iemand van 21 jaar dezelfde tijd loopt als zijn 30-jarige broer heeft de 21-jarige broer een betere prestatie-index en staat daarmee hoger in het klassement van De Eerlijke Strijd.

Wat is de invloed van man of vrouw zijn op de prestatie-index?
Zoals je weet houdt de Atletiekunie, European Athletics, World Athletics, e.d. records voor mannen en vrouwen apart bij. Vanwege de fysieke verschillen – met name de gespierdheid – lopen mannen snellere tijden. De prestatie-index neemt het verschil tussen mannen en vrouwen ook mee. Een vrouw heeft dus een betere prestatie-index dan haar mannelijke leeftijdsgenoot die dezelfde tijd loopt. De prestatie-index is de meest eerlijke manier om prestaties van mannen en vrouwen te vergelijken.

Waarom staat ADV in het klassement? Wat betekent dat?
ADV is de afkorting van het Anaeroob DrempelVermogen. Dit is het vermogen dat je met je menselijke motor (hart-longen-spieren) een uur lang kunt volhouden. Als je korter dan een uur over een afstand doet kun je met een hoger vermogen lopen. Duurt het langer dan moet je je het vermogen naar beneden bijstellen en dus met een wat langzamer tempo lopen. Anders blaas je jezelf op.
De absolute wereldtop bij de mannen heeft een ADV van 6,4 Watt/kg. Bij de vrouwen is dit 5,7 Watt/kg. Als je je eigen ADV kent, weet je wat je in vergelijking met de wereldtop kunt, en zie je aan de ADV van een ander ook meteen of je net zo snel als die ander bent, ongeacht leeftijd of geslacht.

Hoe kan het dat ik hoger in het klassement sta dan mijn snellere zoon?
Het antwoord op deze vraag is kort en krachtig: je hebt relatief een hoger prestatieniveau dan je zoon. Je zoon wordt voor de prestatie-index vergeleken met mannelijke leeftijdsgenoten en jij met vrouwen van jouw leeftijd. De prestatie-index maakt zo de meest eerlijke vergelijking met je zoon.

Krijg ik een medaille?
Nee, we hebben ervoor gekozen om geen medailles uit te delen. Wel verloten we maandelijks onder de deelnemers leuke prijzen, zoals een gratis jaarlidmaatschap voor ProRun, diverse boeken en korting op een Stryd.

Ons loopgroepje is ingedeeld op ongeveer dezelfde 10 km-tijden
Deze indeling is heel verstandig. Op deze manier heb je het meeste voordeel van de gezamenlijke trainingen. Als iedereen een keer met De Eerlijke Strijd meedoet, zul je zien dat iedereen ook ongeveer dezelfde ADV heeft. De prestatie-indices kunnen onderling wel flink verschillen, vanwege het verschil in leeftijd en verschil in geslacht. Een vrouw in je groepje zou een niveau van 80% of meer kunnen hebben en is dan van nationaal niveau, terwijl je als man in dat groepje alleen maar kunt dromen van een podiumplaats bij een Nederlands Kampioenschap.

Doe maar eens een keer mee met je loopgroepje. De resultaten kunnen heel verrassend zijn. En eigenlijk toch ook weer niet omdat je de uitkomst wel kon vermoeden. De prestatie-index is heel precies. Meten is weten.

Veel plezier met De Eerlijke Strijd. Train verstandig en blijf gezond!

4 reacties

  • Ben Engel

    Hallo,
    Leuk initiatief en ga zeker een keer een loopje invoeren, maar vraag mij af hoe controleren jullie wat er opgegeven wordt door de lopers. Of ben ik nu aan het muggenziften want kan mij zo voorstellen dat er een printscreen van het loopje bijgevoegd kan worden. Maar ja dan krijg je mogelijk teveel bulk is niet te bedoeling denk ik dan,
    Met vriendelijke loopgroet,
    Ben and Staysafe

    • ProRun

      Ha Ben,

      Het vragen om een screenshot komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede, maar ik begrijp je vraag. In onze spelregels hebben we vermeld dat we om een bewijs kunnen vragen, en dat doen we ook (steekproefsgewijs).

  • André Mol

    Als ik mijn prestatie in het klassement van de eerlijke strijd (65,8%) vergelijk met de uitkomst volgens de integrale calculator (68%) dan wijkt dat af. Waar zit dat in?

    • ProRun

      Beste André, dat heb je inderdaad goed gezien. Het verschil zit ‘m in diverse aspecten. De calculator op hetgeheimvanhardlopen.nl is al wat ouder en baseert de index op het WR op de 5000 meter. De Eerlijke Strijd berekent de index op basis van het maximale vermogen.

      Ook is de leeftijdsfactor die we bij DES gebruiken accurater en nemen we in tegenstelling tot de calculator het gewicht mee.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training