Hoe voorkom je bij een (halve) marathon dat je te snel van start gaat?

Te snel van start gaan kan ten koste gaan van een goede tijd. Hoe kan je dit voorkomen?

Het is begrijpelijk, maar toch is het niet goed. Veel hardlopers gaan bij een (halve) marathon, onder invloed van het enthousiasme van henzelf en van het publiek, te snel van start. Toch is het verstandiger om rustig aan te beginnen en langzaam in je gewenste racetempo te komen. Het leidt namelijk tot een betere eindtijd. 

Met name bij een marathon is het belangrijk om de eerste kilometers te gebruiken om het juiste hardlooptempo te vinden in plaats van geforceerd in dat tempo te starten. Je doel moet namelijk een ‘negatieve split’ zijn, dat wil zeggen: je loopt de tweede helft sneller dan de eerste helft.

Het is daarom belangrijk om bij de training voor een marathon bewust op zoek te gaan naar het racetempo dat intuïtief goed voelt. Indicatoren daarvoor zijn je ademhaling, de manier waarop je je voeten neerzet en je loopritme bij een bepaald tempo. Als je tijdens de race dat ‘gevoel’ herkent, weet je dat je op de goede weg bent. Train daarom regelmatig bewust enkele kilometers op dit gevoel, zonder op je stopwatch te kijken.

Bij deze ook nog drie tips voor de racedag zelf:
1. Kies bij de start een plaats uit die past bij je verwachte eindklassering: ga dus alleen vooraan staan als je verwacht vooraan te eindigen en ga in de tweede helft van de startrij staan als je verwacht dat je eindklassering ook in de tweede helft van het deelnemersveld zal zijn.

2. Veel races hebben startvakken met de gemiddelde tijd per kilometer. Ga in een startvak staan met een tijd die correspondeert met jouw racetempo. Of – nog beter – kies een net iets trager vak.

3. Sommige races hebben hardloopgroepen rond een bepaalde eindtijd. Sluit je daarbij aan, maar blijf ook zelf kritisch: het kan natuurlijk ook zijn dat zij te snel van start gaan!

4. Loop met een GPS-systeem, dat je tempo bijhoudt. Als je daarop ziet dat je een halve minuut te snel over een kilometer hebt gedaan, knijp dan in je remmen!

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training