X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
Training

Looptechniek oefeningen #3

Door
Bob Boverman R.I.P.
21 november 2018 00:00
Looptechniek oefeningen #3
In dit artikel geven we je een paar standaard techniekoefeningen die je zowel bij de warming-up of als onderdeel van je looptechniek training kunt doen. Al deze oefeningen hebben als doel je loopcoordinatie en daarmee je looptechniek te verbeteren. Deze oefeningen moet je wekelijks in je training inpassen. Ze kunnen tijdens of  na de warming up worden toegepast.

 Deel 2 gemist? klik hier


Trippling met steun 
- aan het begin van ‘iedere’ training maken we een ritmische trippling (zie #1) waarbij steun zoekt  op een hek of paal.  Je kunt je zelf wat 'lichter' maken door je enigszins op te drukken
- 3 tot 5 series van 10 – 30 seconden



Benen zwaaien voor/achter
- je zwaait om beurten de benen voor-/achterwaarts. Als afwisseling  kan je het accent op de voor- of achterzwaai leggen
-  3 tot 5 series met 10 – 20 zwaaien per been



Hielaanslag met weglopen
Hielaanslag ( hakke-billen) waarbij je je romp voorover laat hangen en vervolgens langzaam, terwijl je voorwaarts beweegt, rechtop komt  en overgaat naar een ritmische looppas
- Let op: je maakt eerst hielaanslag op de plaats waarbij je ook de armen inzet, daarna kom je geleidelijk met licht voorwaartse verplaatsing, over circa 20 meter rechtop.  Als de spanning in de rug wegvalt, loop je nog 30 meter door
- 3 tot 5 herhalingen



Trap op lopen met knie inzet
- zoek een trap met een mooie aan- en optrede en loop deze 3 tot 5 x op
- indien je geen trap hebt loop dan 20 tot 40 meter met tegenwind (weerstand)  met een hoge knieheffing



Halfhoge skipping met weglopen
Half hoge skipping (zie#1)  en vervolgens in hert kippig ritme ritme weglopen
- je loopt met lichte weerstand (bijvoorbeeld vastgehouden door partner) ongeveer 10 tot 20 meter en dan laat je partner je  los en loop je nog 20 – 40 meter door
- 3 tot 5 herhalingen



  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Bob
Bob Boverman R.I.P.
Bob  Boverman R.I.P.

Bob Boverman R.I.P.

redactuer

Bob Boverman was een zeer goede looptrainer met een duidelijke visie op het lopen. Hij heeft veel atleten en trainers op inspirerende wijze begeleid. Hij is op 7 mei 2018 overleden.
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

15
december