Training

Wanneer moet je op tijd in plaats van op afstand trainen?

Door
Eleanor Crick
31 december 2018 00:00
Wanneer moet je op tijd in plaats van op afstand trainen?
Tijd of afstand trainen? Wat is beter?
Sommige trainingsschema’s zijn gebaseerd op de aantal kilometers die je per week maakt. Andere schema’s zijn weer gebaseerd op tijd. Maar is het beter om je lichaam en geest te laten concentreren op een 10 kilometer afstand of juist op het idee dat je 60 minuten gaat lopen? Zoals bij de meeste trainingsmethodes het geval is, zal het simpele antwoord zij: "Het hangt ervan af."

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben als je je trainingsschema gaat maken. Wat is je doel ten eerste. Wil je je eerste marathon lopen? Of wordt het je 5de? Wil je een pr halen op de 10 kilometer? Je kan misschien al zien dat dit al een groot verschil maakt in hoe jij moet trainen, dus laten we even de op zoek gaan naar het antwoord. 

Trainen op tijd 

Wanneer je op basis van tijd traint ben je meer geneigd om in 30 minuten bijvoorbeeld hard te presteren. Want 30 minuten blijft 30 minuten. Je zal niet sneller bij de finish komen. Als je voor jezelf bepaalt dat je een bepaalde afstand wil lopen, hebben over het algemeen veel lopers de neiging om hun snelheid te verhogen "in" die laatste kilometer van hun training. Maar door dus juist op tijd te trainen, ga je anders trainen. 

Dit kan voordelig zijn voor nieuwe lopers die nog moeten leren om niet te hard van stapel te gaan. Aan de andere kant kunnen de ervaren lopers hier ook gebruik maken van trainen op tijd als ze al de neiging hebben om te hard van stapel te gaan op de ‘makkelijkere’ trainingsdagen. Als je weet dat je maar 30 minuten 'mag' lopen, dan maakt het niet uit hoe snel je gaat. Je mag maar 30 minuten. Natuurlijk kan je ook trainen op de afstand wat je kan lopen in die tijd. Hierdoor zie je ook snel vooruitgang. Stel je kan in 30 minuten nog geen 5 kilometer lopen, maar 8 weken later lukt het je al om 5,5 kilometer in 30 minuten te lopen. Je ziet door gewoon een bepaalde 'simpele' tijd te lopen hoe je vooruit gaat. 

Trainen op afstand 

Op een gegeven moment moet elke loper zijn tempo onder controle krijgen en doorhebben wanneer ze hun tempo moeten opvoeren en wanneer ze juist moeten inhouden. De enige manier om achter te komen wat jouw ideale tempo is tijdens een wedstrijd is door de afstand te lopen. Je ontdekt hierdoor wanneer je sneller kan en wanneer je juist moet inhouden. Bij een marathonvoorbereiding loop je in principe nooit die hele afstand, maar door een paar keer een langere afstand te lopen oefen je in principe je mentale uithoudingsvermogen. Je hebt al een keer langere tijd achterelkaar gelopen, waardoor je leert leert wanneer je moet terughouden en hoe je die pijn en vermoeidheid kan overwinnen. Hardlopen is 20 procent training en 80 procent je geest. Je kan nog zo goed voorbereid aan de start staan van je eerste marathon, maar als jij niet gelooft dat je die afstand uitloopt, gaat het niet lukken. 

Het antwoord

Beide methoden werken, dus het antwoord hangt eigenlijk van jou af. Denk na over je doel en wat voor hardloper je wilt zijn. Kijk naar de ervaring die je al hebt en wat er nodig is om bij je doel te komen. Maar je zult waarschijnlijk merken dat een combinatie van beiden methodes het beste werkt.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jan
    jammer dat nou weer juist de verkeerde voorbeelden worden gegeven en minder ervaren lopers op blessurepad worden gestuurd door aandacht te besteden aan wat lopen op afstand daadwerkelijk betekent voor het lichaam van de gemiddelde hardlopers.
    Reactie geplaatst op 03/01/19 om 17:16 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

21
januari