Hoe doe je een intervaltraining met de Stryd?

Hardlopen op vermogen wordt steeds vaker omarmd. Ook Jaime is om en test zijn Stryd bij een intervaltraining.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Hoe doe je een intervaltraining met de Stryd?

In mijn vorige blog kon je lezen dat ik een PR op de halve marathon liep dankzij de Stryd. Je snapt natuurlijk dat ik nu helemaal om ben. Als je wilt weten hoe je de Stryd het beste kan inzetten als dagelijks hulpmiddel bij het doen van je intervaltrainingen, lees dan zeker verder.

Cricital power als uitgangspunt

Na het behalen van mijn PR in Den Haag, ben ik wat dieper in de Stryd gedoken, ben ik er op dagelijkse basis mee gaan trainen en heb ik geprobeerd mijn trainingszones hier aan te koppelen. Stryd berekent jouw cricital power (omslagpunt), als je een inspanning levert van ongeveer 50 minuten. Elke keer dat je deze harder loopt dan je vorige wordt je critical power aangepast. Ik trainde 3 dagen met de Stryd, rende toen een halve marathon en kreeg als uitkomst 328 watt als critical power. Hierbij horend had ik een hartslag van 172, exact overeenkomend met mijn omslagpunt. Als ik de komende tijd een inspanning lever van 50 minuten onder de 328 watt, zal mijn critical power gehandhaafd blijven, tot het moment dat ik boven dat wattage zal uitstijgen.

Stryd Critical Power en Power Zones

Hoe zit het met je trainingszones?

Op basis van mijn critical power van 328 watt berekent Stryd automatisch alle vijf de trainingszones en hoef je zelf niet te gaan rekenen, wel zo handig. Dan is nu de vraag, zijn deze betreffende zones en wattages overeenkomend met de hartslag en het tempo voor de specifieke zone? Dit heb ik voor je getest. Mijn zone 1 duurlooptempo zou tussen de 213 en 263 watt moeten liggen, en jawel; met 263 watt gemiddeld en een hartslag van 135 is dit mijn zone 1 tempo. Mijn zone 2 wattage zou tussen de 263 en 295 watt moeten liggen en dit heb ik getest met een progressief loopje van 40 minuten opbouwend van 263 naar 295 watt. Het bijbehorende tempo klopte ook met 4’30’’ min/km. So far, so good.

Hoe doe je een intervaltraining met de Stryd?

Vandaag stond een 60’ Z1 waarin 2x (5 x 1’-1’) op het programma. Oftwel; een intervaltraining van een uur waarin 2 blokken van 5 sets van 1 minuut heel hard (zone 5) en 1 minuut easy herstel/zone 1 zijn ingebouwd. Op basis van mijn critical power zou ik de blokjes zone 5 op een wattage van tussen de 378 – 427 moeten lopen. Normaal gesproken loop ik deze blokjes op een tempo van 3’15’’- 3’20’’, maar nu liet ik mijn tempo’s liggen en zorgde ik ervoor dat ik het wattage in ieder geval boven de 378 zou zijn. En zo geschiedde; alle 5 de blokjes volbracht ik binnen de juiste range. Na een analyse achteraf bleek dat ik ze ook in het juiste tempo liep, namelijk 3’17’’ gemiddeld. Hoera!

Beste vrienden met de Stryd

Voordat je een intervaltraining gaat doen met de Stryd, met de wattages als focuspunt, is het dus zaak eerst je critical power te laten berekenen. Ga dus vooral lekker lopen, buitenspelen, doe je tempotrainingen en geef het een aantal weken de tijd voordat je er gericht mee gaat trainen. Zo leert de Stryd jou kennen, jij de Stryd en misschien worden jullie wel beste vrienden.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

ProRun Webshop

Stryd vermogensmeter Footpod: Bestel uit voorraad bij ProRun
Boek Hardlopen met Power!

Meer uit Training