Waarom je jezelf niet meer moet vergelijken met, nou, jezelf

Hoe kan je niet vergelijken, maar gewoon genieten van het lopen?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Waarom je jezelf niet meer moet vergelijken met, nou, jezelf
We hebben het allemaal weleens gehoord: ‘Je moet jezelf niet vergelijken met anderen’. Toch is het moeilijk om niet te vergelijken. Maar hoe zit het met dat kleine stemmetje in je hoofd wat continue jezelf vergelijkt met jezelf?  Als je jezelf constant vergelijkt met jezelf, is het moeilijker om nog te genieten. Dus hoe kan je jezelf niet meer vergelijken en gewoon genieten van je training? We hebben een paar tips voor je.

Houd je training niet bij

Dat is juist. Vergeet alles wat je hebt gelezen over je training bijhouden. Dus schrijf niet op hoe je je voelde, wat je van tevoren hebt gegeten of wat voor weer het was. Als je geen idee hebt hoe lang, hoe ver of hoe je snel je vorige maand was, heb je ook niets om mee te vergelijken. 

Denk korte termijn 

We hebben allemaal onvergetelijke persoonlijke records gehaald waar je het gevoel had alsof je over de finish vloog. Denk nu aan alle trainingen die daar aan vooraf gingen. Gingen ze allemaal helemaal goed of zaten er ook een paar ontzettend vervelende trainingen bij waar je niet vooruit kon komen? Natuurlijk had je een aantal verschrikkelijke trainingen, maar op die dag zelf is dat niet belangrijk. Of misschien omdat je juist slechte trainingen hebt gehad, voelt het nog beter als je over de finish komt! 

Hoe dan ook, vergeet wat er gisteren is gebeurd, denk niet aan de training van morgen, maar doe vandaag wat goed voelt. 

Stel verschillende doelen 

Als je het met niks kan vergelijken, loop je altijd goed toch?Een andere optie is om je trainingen niet op afstand, maar op tijd te lopen. ‘Vandaag ga ik een uur lopen’. Hoeveel kilometer je in dat uurt loopt, doet er niet toe. Het gaat erom dat je een uur wil gaan lopen. Een andere optie is om een afstand te lopen wat je nog nooit hebt gelopen. Of laat je doel zijn dat je gewoon naar buiten gaat om te lopen (zonder sporthorloge dus). 

Vergelijk jezelf met jezelf toen je nog niet hardliep 

Kan je nog een tijd herinneren waar je geen hardloper was? Wat zou die persoon nu over jou denken? Zou die persoon niet trots zijn op wat jij hebt bereikt? Stop en waardeer alles wat je hebt bereikt in plaats van te concentreren op wat je (nog) niet hebt. 

Niemand kan je de toekomst vertellen. Misschien belandt je in een rolstoel en kan je nooit meer hardlopen. Misschien lukt het je om die marathon in een bepaalde tijd te lopen. Maar is het belangrijkste niet dat je nu kan lopen? Dat je nu mag lopen? Wees dankbaar voor wie je bent en wat je op dit moment kan. Geniet van elke stap. 
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Training