Looptechniek oefeningen #4

We hebben weer twee oefeningen voor je. Het zijn oefeningen voor zowel de beginnende lopers als ook de gevorderde loper.

In dit artikel gaan we een stapje verder met de loopscholing. We hebben weer twee oefeningen voor je. Deze kun je pas doen als je de trippling en de skipping redelijk beheerst. Het zijn oefeningen die zowel de beginnende lopers als ook de gevorderde loper kunnen toepassen. De oefeningen kun je combineren met de oefeningen uit de voorgaande artikelen. ( #1#2 #3 ) Als je de oefeningen wekelijks in je trainingen inpast zal het je loopcoördinatie verbeteren. 

Trippling afwisselend vlot en langzaam
De trippling doen je een aantal meters in een vlot tempo en worden vervolgens afgewisseld met een aantal meter in een langzaam tempo(lijkt op ‘slow motion’). 

Beginners doen circa  5 tot 10 meter in vlot tempo afgewisseld met 5 tot 10 meter in een langzaam tempo. Dit doe je  2 tot 4 maal over een lengte 20 tot 40 meter
Gevorderde lopers doen circa 10 tot 20 meter vlot tempo afgewisseld met 10 tot 20 meter in een langzaam tempo en dat 3 tot 5 maal over een lengte van 40 tot 60 meter.

Halfhoge skipping afwisselend links of rechts
Je maakt een steeds knieheffing afwisselend met het linker en dan met het rechterbeen. Beginners doen deze oefening 2 tot 4 maal over een lengte van 20 tot 40 meter met eerst het linker been en daarna het rechterbeen ieder been. Gevorderden doen deze oefening 3 tot 5 maal over een lengte van 30 tot 50 meter iedere been.

Zie ook ook onze overige  instructievideo’s over looptechniek.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training