Looptechniek oefeningen #6

Drie onmisbare basisoefeningen voor de meer gevorderde loper.

In deze serie over looptechniek besteden we aandacht aan loopscholings oefeningen. Deze keer beginnen we met een oefening voor de gevorderde lopers. 

Van kleine kaatssprong naar loop
Vanuit een aanvankelijk licht dansende loop ga je geleidelijk aan over tot een iets meer sprongachtige loop om vervolgens over te gaan tot een ritmische loop. Met deze oefening train je voor een actievere afzet en tevens ook  eveneens een actievere knie inzet. Als je deze oefening voor de eerste keer doet dan doe je dit 3 tot 5x over 30 meter tot 50 meter. Ben je gevorderd dan 3 tot 7x over 50 tot 70 meter

Roffelen met de voeten
Het lijkt makkelijk maar probeer het maar eens gecontroleerd te doen, roffelen met je voeten. Deze oefening is voor het verbeteren van je voet/been coördinatie en het verbeteren van het pasritme. Beginners doen dit 2 tot 4 x over 10 tot 20 meter. Gevorderden 3 tot 5 x over 15 tot 30 meter.

Hielaanslag weglopen
Dit is voor de meeste lopers een basis oefening: Hielaanslag met romp voorover en langzaam voorwaarts rechtop komen en vervolgens overgang naar in een ritmische looppas.  Je maakt eerst hielaanslag op de plaats waarbij je ook de armen inzet, daarna kom je geleidelijk, via een licht voorwaartse verplaatsing, rechtop over 20 meter. Als de spanning in de rug wegvalt loop je nog minimaal 20 meter door. Als beginner doe je dit 3 tot 5x met nog 20 tot 40 meter doorlopen. Gevorderde doen dit 3 tot 7x  met nog 30 tot 60 meter doorlopen.

Eerdere delen gemist?
Klik hier voor deel 1/ deel 2/ deel 3/ deel 4/ deel 5 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training