Looptechniek oefeningen #7

Skipping en de pendel: met deze oefeningen verbeter je je looptechniek. Je moet ze dan wel wekelijks trainen!

In deze serie over looptechniek besteden we weer aandacht aan loopscholingsoefeningen, zoals ze ook vermeld staan bij de ProRun instructievideo’s.
 
Looptechniek skipping een been
Eén been maakt als het ware een fietsbeweging en het andere been maakt een lage looppas. De voet maakt een lichte grijpbeweging. 
Beginner links en rechts afwisselen en per been 3 tot 5x over 20 tot 40 meter. Gevorderde links en rechts afwisselen en per been 3 tot 7x over 40 tot 70 meter.

Looptechniek Pendel Huppel
Hierbij wordt de knie steeds hoog geheven en maakt de voet als het ware een fietsbeweging. De Pendel huppel is een oefening die de voetcoördinatie ondersteunt. De voet komt hierdoor beter onder het lichaam. 
Beginner 3 tot 5x over 20 tot 30 meter. 
Gevorderde 3 tot 7x over 30 tot 50 meter.
 

Vanuit een slowmotion loopbeweging komen tot een versnelling
Aanvankelijk langzaam vooruit gaan waarbij je de loopbeweging ook langzaam uitvoert. Je gaat steeds sneller en ook meer voorwaarts en komt uiteindelijk tot een ritmische versnellende loop. 
Beginners 3 tot 5x over 30 tot 50 meter. 
Gevorderde 3 tot 7x over 50 tot 70 meter

Vanuit een vliegtuigstart komen tot een versnelling
Doel  stimuleren arminzet. Na 20 tot 30 meter laat je de armen als het ware vallen en pak ze meteen op in de actieve loophouding en loop daarna versnellend door. Beginners 2 tot 4x over totaal 40 tot 60 meter. 
Gevorderden 4 tot 7 x over totaal 50 tot 80 meter.

Eerdere delen gemist?

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training