Ambitie op je 80ste

Ambitie op je 80ste

Walter is 80 jaar, maar gaat nog op jacht naar records. Lees hier hoe hij dat aanpakt.

“Hallo Ron! Vanmorgen bij All4running twee ribben uit mijn lijf ingewisseld voor een Stryd en een Garmin Forerunner 245.” Deze mail kwam van Walter van Gelderen.

Walter is een enthousiast hardloper, lid van de landelijke atletiekvereniging avVN, en 80 jaar. Walter heeft ambities. Hij geeft zichzelf een reële kans om het Nederlands record bij de M80 (categorie 80-84 jaar) op de halve marathon scherper te stellen. Walter ziet voor zichzelf op diverse andere afstanden ook kansen voor het erepodium bij het Nederlands Kampioenschap in zijn leeftijdscategorie. ProRun schreef al eerder over Walter van Gelderen.

Walter van Gelderen

Het Nederlands record M80 halve marathon staat met 1:57:11 uur op naam van Willem Landman uit Lelystad. Willem heeft dit record in 2017 gelopen tijdens de marathon van Amsterdam. Deze marathon heeft een gecertificeerd parcours en biedt deelnemers de zekerheid dat de gelopen afstand correct is. Het halve marathon punt is ook gecertificeerd.
Over de hele marathon deed Willem 4:03:57. Dat was voor deze leeftijdscategorie ook een Nederlands record.

Walter wil een poging wagen om Willem te verbeteren. Wie is Walter van Gelderen?

Walter stelt zich zelf voor:
Hardlopen is mijn passie en eigenlijk pas echt ontstaan toen ik in 2000 als 60-jarige vervroegd mijn werk als trainer communicatieve vaardigheden heb verlaten en verder ben gegaan als freelancer/gastdocent.

Voor die periode jogde ik tweemaal per week hetzelfde rondje. Omdat ik veel meer tijd kreeg, ben ik intensiever gaan trainen, lid geworden van avVN en heb een wedstrijdlicentie aangevraagd.

De eerste grote wedstrijd in de categorie M60 was het NK 15 km op de weg in Groningen. Niemand van de genomineerde prijswinners kende mij. Ik werd de verrassende winnaar in 1:01:25.
In alle daaropvolgende leeftijdscategorieën M65, M70 en M75 heb ik regelmatig op het erepodium gestaan. Ik heb meermalen het NK cross gewonnen en op de incourante afstanden 15 en 20 km NR’s gelopen. Deze zijn inmiddels uit de boeken geschreven.

De eerste, van de vier marathons die ik heb gelopen was in het kader van het “Dreamteam” van Runnersworld. Bij de gesponsorde spullen was ook een Polar horloge. Onder de bezielende leiding van Rob Veer heb ik met een schema getraind voor de Marathon van Rotterdam in 2006.
Het schema was gebaseerd op lopen in hartslagzones. Het was niet altijd gemakkelijk de schema’s trouw uit te voeren. Viel bijna om bij het lopen in zone 1, verzuurde snel in zone 4/5.
Daarna heb ik niet veel meer gedaan met hartslagzones. Wel probeer ik gevarieerd te lopen met verschillende tempo’s.

Een aantal jaren geleden heb ik een proef gedaan met het marathonschema waarbij je niet meer dan 14 kilometer traint. Het schema heb ik (laten) aanpassen voor de Dam tot Damloop in 2015. Het was een pittig schema dat me het gevoel gaf dat ik vier wedstrijdjes per week liep.
In de wedstrijd had ik er baat mee. Een concurrent die normaliter sterker is, kon ik in de laatste kilometers met de speaker in het gehoor nog inhalen en finishte in 1:16:42, eerste bij de M70. Meen dat ik bij het versneld passeren nog iets gezegd heb als “tot straks!” Hij finishte in 1:17:11.

Ik ben nog niet uitgelopen. Mijn wens is om in mijn nieuwe leeftijdscategorie M80 nog een paar mooie prestaties te kunnen bijschrijven op mijn hardloop CV. Door de corona-perikelen zijn wedstrijden geannuleerd. Mijn hoop is in de komende maanden nog een of twee baanwedstrijden te kunnen lopen en een halve marathon.

Ik acht mijzelf nooit te oud om te leren en recent ben ik erg geïnteresseerd geraakt in het “lopen op vermogen”. “Vermogen” zegt mij weinig. Bij de laatste sportmedische test in 2018 lees ik terug dat ik bij de inspanningstest op de fietsergometer 220 watt aan maximaal vermogen heb getrapt. En ik een VO2 max van 42,2 had. Deze cijfers kan ik niet interpreteren en ben tevreden met een conclusie als: “Geen relevante afwijkingen, gezondheid is uitstekend”.

In het voorwoord van het e-book Lopen op Vermogen schrijft Koen de Jong dat het rust in zijn trainingen geeft, anders dan lopen op hartslag. “De trainer zit op je schoen” concludeert hij.
Ik vind het een uitdaging om op mijn ouwe dag met “nieuwerwetsigheden” aan de slag te gaan!

Zo raakten we met Walter in gesprek

Het is jammer dat Walter de inspanningstest op de fietsergometer heeft gedaan. Als algemene sporttest is dat natuurlijk prima, maar het is niet specifiek genoeg voor hardlopen. Walter is een getraind hardloper en geen getraind wielrenner. Dat maakt wel verschil.
Een snelle blik in de tabel in “Lopen op Vermogen” leert dat je bij een VO2 max van 42 eerder moet denken aan 2:02:51 op de halve. Dat is niet genoeg om de 1:57:11 uur van Willem Landman te verslaan maar biedt wel perspectief omdat het een fiets VO2 max is.

Afgelopen donderdag heeft Walter een test gedaan met een snelle 5 km. Die ging in een tempo van 5:09. Als we die tijd (25:45) invoeren in de calculator op de website HetgeheimvanHardlopen.nl rolt er voor de halve marathon een tijd van 02:00:11 uit.
Dat is ook niet genoeg om Willem Landman te verslaan.
Walter heeft het afgelopen jaar meer op duur en minder op snelheid getraind. Als we in de calculator bij ‘Duurvermogen’ invullen dat lange afstand de specialiteit van Walter is, rolt er al een betere tijd uit: 01:58:28. Nog steeds niet genoeg voor een NR, maar bij gerichte training zit er misschien meer in het vat.

Afgelopen week is Walter gaan trainen met de Stryd hardloopvermogensmeter. Dat leverde al een eerste Critical Power waarde op: 210 watt, 3,28 watt/kg want Walter weegt 64 kg. De tabel in “Lopen op Vermogen” geeft voor 3,25 watt/kg een halve marathon tijd van 1:53:36. Dat zou een geweldige verbetering van het NR halve marathon M80 zijn.
Het zegt alleen nog niets. De Stryd moet jou eerst leren kennen – dat betekent vaker en gevarieerd trainen – om een goede persoonlijke critical power waarde te bepalen en een vermogenscurve te vormen (power duration curve). We hebben dat bij ProRun eerder uitgelegd in twee artikelen voor hardlopers die willen beginnen met trainen op basis van vermogen.

Met de calculator kun je ook uitrekenen wat Walter en Willem op hun 28ste konden lopen bij een tijd van 1:57:11 op hun 80ste. Dat zou theoretisch 1:11:18 zijn. De bijbehorende prestatie-index is nationaal niveau.

Met Walter hebben we afgesproken dat we hem gaan volgen. Als eerste gelegenheid voor een wedstrijd denkt Walter aan de 10.000 m tijdens het NK Atletiek Masters 2021 van 18 tot en met 20 juni 2021 in het Fanny Blankers Koen stadion te Hengelo. Bij het schrijven van dit artikel is dit nog niet afgelast. Als het kan doorgaan, opent de inschrijving met een paar dagen.

We kunnen het niet laten om hier een opmerking te maken over de regeling medaillelimieten van de Atletiekunie. Bij het NK mag de winnaar zich een jaar lang Nederlands kampioen noemen, maar bij de M80 kom je pas in aanmerking voor een medaille als je minimaal 49:11 loopt op de 10.000 m. Het Nederlands baanrecord M80 10.000 meter is 51:25 en het NR op de weg staat op 50:57. Voor een medaille moet een 80-jarige het NR dus wel heel veel verbeteren…..

En verder is het voor Walter uitkijken naar een gecertificeerde halve marathon dit najaar. Het eerst volgende NK halve marathon is in 2022 gepland. Dat duurt nog even.

Deze beschouwingen zijn natuurlijk niet bedoeld om druk te leggen op Walter. Hardlopen is leuk en dat moet het vooral blijven!

We blijven Walter volgen!

Je kunt alles over hardlopen op vermogen en het effect van alle factoren op je prestaties nalezen in ons boek Hardlopen met Power!.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

6 reacties

  • Joop Verdoorn

    Ik vind het prima om zo nu en dan een persoon centraal te zien staan in een stuk, als dat functioneel is en een beetje bijzonder is. En dat is het wat mij betreft! Motiverend ook, want al zal ik geen toptijden lopen als ik 60 en ouder mag worden, het spoort wel aan om het lopen te blijven doen op hogere leeftijd

  • Karin Verheijden

    Wat een ambitie zeg. Ik wens Walter heel veel succes om zijn doelen te verwezenlijken. Top hoe hij steeds zijn grenzen heeft verleg. En natuurlijk benieuwd wat lopen op vermogen hem (en mij) brengt. Super leuk dat ProRun hem volgt en zo mooi al die berekeningen.

    • Anoniem

      Heeft verlegd natuurlijk

  • Janneke

    Wauw. Wat inspirerend om te lezen!
    Kan de weg van Walter maandelijks terugkomen?
    Ik ben echt nieuwsgierig naar het verloop! Veel succes en vooral plezier, Walter.

  • Ria Ederveen

    Wat een kanjer! Ik hoop dat ik ook nog kan rennen als ik 80 jaar ben.
    Ik ben nu 75 jaar en ren vier keer per week, daarnaast nog 5 keer met mijn hond.
    Ik ren nu ongeveer 45 tot 50 km per week. Ik hoop dat jij nog lang van het hardlopen kan
    genieten! En ik van jouw positieve invloed !

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

ProRun Webshop

Stryd vermogensmeter Footpod: Bestel uit voorraad bij ProRun
Boek Hardlopen met Power!

Meer uit Columns & meer