Looptechniek oefeningen #10

Looptechniek oefeningen voor prikkeling van de proprioceptie.

Proprioceptie betekent ‘zelfwaarneming’ en is een samentrekking van de Latijnse woorden ‘proprius’ (zelf) en perceptie(waarneming). Het is het wonderbaarlijke zelfwaarnemende (en ook sturende) mechanisme van het menselijk organisme. Het vertelt ons of we in beweging zijn of in rust.  Het meet de wijze waarop we bewegen, met name met welke richtingen, versnellingen en vertragingen. Het vertelt ons ook waar we zijn en wat we doen. Proprioceptie, gevormd door zenuworganen (proprioceptoren), is als het ware de ‘GPS’ van ons lichaam en onze geest.  Het wordt ook wel ons zesde zintuig genoemd.

Proprioceptie is het  zintuig dat ons compleet maakt! Het geeft ons de kans om bij het lopen te zorgen dat iedere looppas raak is. De proprioceptoren bevinden zich overal in ons lichaam, dus ook in de voeten en de benen.

We hebben 2 basisoefeningen:

Been heffen voor het lichaam
1. Rechtop staan en een been heffen, kijk 3 seconden naar de voet.
2. Herhaal de oefening, nu 3 seconden recht vooruit kijken
3. Herhaal de oefening, nu drie seconden met de ogen dicht

Alle oefeningen herhalen met het andere been voor.
_ Beginner 2 tot 4 maal iedere  oefening. 
– Gevorderde 4 tot 6 maal iedere oefening.

Sprong voorwaarts
1. Maak op één been een sprongetje naar voren en probeer drie seconden te blijven staan.
2. Herhaal de vorige oefening met je ogen dicht.

Beide oefeningen met het ander been voor.
– Beginner 2 tot 4 maal iedere  oefening. 
– Gevorderde 4 tot 6 maal iedere oefening.

Eerdere delen gemist?
Klik hier voor deel 1deel 2deel 3deel 4deel 5deel 6deel 7deel 8/ deel 9

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training