Looptechniek oefeningen #8. Gebruik je armen!

In de de serie over looptechniek nu een aantal oefeningen die je meer bewust maken van je arm-inzet, je knie-inzet en je afzet.

In de de serie over looptechniek nu een aantal oefeningen die je meer bewust maken van je arm-inzet, je knie-inzet en je afzet. Deze oefeningen  zorgen ervoor dat je meer ‘sturing’ in je looppas krijgt.

Wandelen met een verende pas
Je wandelt met een flinke wandelpas waarbij je steeds het accent legt op de opwaartse beweging.
Beginner 3 tot 5x over 40 tot 60 meter. Gevorderde 3 tot 7x over 60 tot 80 meter

 
Lopen met je handen op je hoofd
Met deze oefening kun je  controleren of je niet te springerig loopt. Tevens besef je ook dat lopen met arminzet beter gaat. aansluitend op deze oefening doorlopen met inzet van de armen. Beginner 3 tot 5x over 20 tot 40 meter. Gevorderden 3 tot 7x over 40 tot 60 meter

Dansende looppas heuvel opwaarts
Je loopt licht springend [dansend] tegen de heuvelop [indien geen heuvel dan met tegenwind]. Beginner 3 tot 5x over 40 tot 70 meter. Gevorderde 3 tot 7x over 60 tot 90 meter. Arthur Lydiard, de bekende Nieuw-Zeelandse trainer, liet zijn lopers deze oefening ook conditioneel uitvoeren met voor zijn toplopers over stukken van wel 800 meter. 

Achteruit lopend overgaan in voorwaartse looppas
Je loopt overdreven achterwaarts [over schouder kijken mag], aansluitend maak je  een ritmische loop voorwaarts. Beginner 3 tot 5x over 30 tot 50 meter achterwaarts afwisselen met dezelfde afstand voorwaarts lopen. Gevorderde 3 tot 7x over 50 tot 70 meter met dezelfde afstand voorwaarts lopen.
 

Eerdere delen gemist?

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training