X
Win de nieuwe Garmin 245 Forerunner

Meld je aan voor de ProRun nieuwsbrief en maak kans op het winnen van de nieuwe Garmin Forerunner 245

 
Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

Looptechniek oefeningen # 11

Door
Bob Boverman R.I.P.
20 december 2018 00:00
Looptechniek oefeningen # 11
In deze serie over looptechniek besteden we nu aandacht aan de achterwaartse beenzwaai ook wel ’hakken-billen’ genoemd. Deze oefening is wellicht één van de meest toegepaste loopscholingsoefeningen die er is. Kortom; ‘hakken-billen' mag dus niet ontbreken in jouw loopscholing oefeningen. 

We doen deze oefening in drie delen:

Achterwaartse beenzwaai (hakken-billen)
Eerst worden de hakken afwisselend, hem en om, naar het zitvlak gebracht
-Beginners 2 tot 4 maal over 20 tot 40 meter. 
-Gevorderden 3 tot 5 maal over 30 tot 50 meter.



Achterwaartse beenzwaai (hakkenbillen) linkerbeen en rechterbeen
Je doet eerste een serie met alleen het linker onderbeen naar het zitvlak brengen en vervolgens doe je dat ook met het rechterbeen.
-Beginners 2 tot 4 maal over 20 tot 30 meter iedere zijde. 
-Gevorderden 3 tot 5 maal over 30 tot 40 meter iedere zijde.


Achterwaartse beenzwaai (hakken-billen) met overgaan naar ritmische loop
Nu ga je vanuit de achterwaartse beenzwaai (hakken/billen) over tot een ritmische loop. Let erop dat je bij de overgang tot de gewone loop er oplet dat de bovenbenen weer goed naar voren zwaaien (knie-inzet).
-Beginners 2 tot 4 maal over 30 tot 50 meter. 
-Gevorderden 3 tot 5 maal over 40 tot 70 meter.

Eerdere delen gemist?
Klik hier voor deel 1deel 2deel 3deel 4deel 5deel 6deel 7deel 8/ deel 9 / deel 10

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Bob
Bob Boverman R.I.P.
Bob  Boverman R.I.P.

Bob Boverman R.I.P.

redactuer

Bob Boverman was een zeer goede looptrainer met een duidelijke visie op het lopen. Hij heeft veel atleten en trainers op inspirerende wijze begeleid. Hij is op 7 mei 2018 overleden.
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

20
mei