Word sneller door langzaam hardlopen – deel 2: je ego

Deel 2 uit de serie “Word sneller door langzaam hardlopen”. Deze keer schrijft Nils de Rijk over het opzij zetten van je ego.

Word sneller door langzaam hardlopen – deel 2: je ego

Lees hier deel 1.

Je weet dat langzaam hardlopen goed voor je is en toch doe je het te weinig.

Terwijl langzaam hardlopen de makkelijkste manier is om sneller te worden. Met weinig kans op blessures.

Kijk maar eens naar dit schitterend resultaat van een Wijze Loper na 6(!) weken langzaam hardlopen:

Telkens weer boeken mijn lopers soortgelijke resultaten wanneer ze echt langzaam gaan hardlopen.

Maar waarom wordt er dan zo weinig langzaam hard gelopen?

De volgende gevaren liggen op de loer en dit zijn de redenen waarom bijna niemand langzaam hardloopt:

  • Je ego
  • Je traint zonder plan
  • Het voelt niet lekker

In dit 2e artikel van de serie “Word sneller door langzaam hardlopen” ga ik in op het gevaar: “je ego”.

Hoe zit het met jouw ego?

Laat jij je opjutten tijdens je training door toevallige passanten?

Zet jij je horloge op pauze bij een stoplicht voor je stats op Strava?

Dan durf ik te we wedden jij niet vaak langzaam hardloopt.😊

Je langzame tempo is ongeveer je kilometertijd van je snelste 5 km + 2 minuten per km. Dus stel dat je 5 km in 25 minuten loopt, dan ga je 5 min/km. Je langzame tempo is dan rond de 7 min/km.

Ga op zelfonderzoek. Waar komt die haast vandaan?

Je stopt dus met langzaam hardlopen wanneer andere lopers in de buurt komen. Want je gaat als vanzelf versnellen.

In dit geval is het zaak om op zelfonderzoek te gaan. Welke gedachten heb je? Waarom ga je versnellen? Je kunt tot verrassende inzichten komen! Doe je deze zelfexercitie niet dan voorspel ik dat je nooit langzaam zal leren lopen. Met alle gevolgen van dien: stagneren van progressie, motivatieproblemen, meer kans op blessures en zelfs misschien wel stoppen met hardlopen…

Loopwijzer: word sneller door langzaam te lopen

Tips om je ego te tackelen

  1. Stop met denken aan je minuten per km. Heel lastig! De hele wereld kan tegenwoordig met je meekijken op bijvoorbeeld Strava. Ik ken lopers die daarom niet meer al hun trainingen automatisch uploaden naar Strava en met succes! Of zet Strava aan de kant, maar dan moet je sterk in je schoenen staan😊.
  2. Ben je competitief ingesteld en word je door een loper ingehaald? (die zwaar hijgt en sjokt) Laat die loper gaan en realiseer dat jij wel slim aan het trainen bent.
  3. Als je de overtuiging hebt dat lang langzaam hardlopen saai en een moetje is: laat je gedachten niet afdwalen, maar focus. Focus op techniek, ademhaling, ritme. Loop een mooie (natuur)route, kijk om je heen en geniet. Hardlopen zal nooit meer saai zijn,
  4. Samen lopen en kletsen, de tijd (en afstand) vliegt voorbij. Vroeger kletste ik altijd ’s avonds laat in de kroeg en nu tijdens mijn loopjes!
  5. Zoek mooie looproutes uit, Nederland is schitterend!
  6. Geniet van je prestatie die de langzame duurloop is. Dit zijn belangrijke trainingen!
  7. Maak eens een Strava art/ gps art, dat is kunst maken met gps. Tip van Ardennenganger Sander Gabel. Meer weten? Check zijn blog hier.
  8. Ga trailrunnen over “technisch” parcours met een beetje hoogtemeters die het tempo drukken. Tijd zegt dan weinig meer. De trails de ik bijvoorbeeld in de Ardennen loop, gaan in gemiddeld 9 min/km.
  9. Ga sowieso trailrunnen want dat is de BOM! En ga mee met een van onze trips naar de mooiste trails – check mijn pagina trailruntrips.

Doe jij ook mee met #SlowIsTheNewFast?

Met het toepassen van tips die bij jou passen kun jij ook je ego opzijzetten en met trots langzaam hardlopen. Waardoor je een leven lang plezier met hardlopen gaat hebben en al het moois dat daar bij komt. Want hardlopen is zo veel meer dan je ene been voor je andere zetten.

Wat is jouw ervaring met langzaam hardlopen? Hoe tackel jij je ego?

Leuk als je het laat weten in een reactie!

13 reacties

  • Ronald

    Sinds 7 weken loop ik 3x per week een langzame loop. Dit betekent voor mij een inspanning waarbij ik onder hartslag 130 blijf. 3 trainingen van 10 km, en 1x interval waarbij ik boven mijn omslagpunt train. Na de eerste paar weken ging mijn snelheid merkbaar omhoog met dezelfde lage hartslag. 45 seconden sneller per km maar liefst. De afgelopen 3 weken zie ik juist het tegenovergestelde gebeuren. Ik ga langzamer per km dan waar ik 7 weken geleden mee begon. Wat doe ik niet goed? Qua tijdsindeling per week: 3 uur langzaam en 45 minuten tempo/interval. Alvast bedankt.

  • Jacob

    Vorige week ook al een reactie geschreven. Ik loop nog niet zo heel lang hard (half jaartje) maar mijn hartslag is vaak erg hoog. Nu twee weken echt langzaam aan het lopen (2*langzaam, 1* harder). Ik merk dat ik veel beter op mijn houding kan letten en een beter ritme / cadans krijg. Bij de snellere loop merk ik dat ook al, na twee weken 😁

    Nu hopen dat mijn hartslag bij snellere loopjes ook gaat zakken 🤞🏻

  • Snailrunner

    Sinds ik na 20 jr hardlopen ben gaan trailrennen vind ik een hoog tempo niet meer interessant. Wat een bevrijding. Ook al jaren niet meer geblesseerd , ondanks de boomwortels en keien op mijn pad. Af en toe even stoppen voor een foto of een blik op TopoGPS of iets sanitairs. Kan het uren volhouden. Geen hoge VO2 Max waarden of Strava records. Het zij zo. Ben met 59 jaar wel fitter dan de meeste jongeren om mij heen.

    • Cor faessen

      Datzelfde doe ik ook met dezelfde leeftijd.

  • Jean-Paul de Poorter

    Je blog gaat over hardlopen, maar geldt je verhaal ook voor wielrennen? Hoe kijk je daar tegenaan?

    • Gert

      Naar aanleiding van deel 1 van je artikel deze week de stoute langzame (hardloop)schoenen aangetrokken.
      Een loop van 11 km… tja je hebt het nu over ego en dat is misschien wel een dingetje. Ik merkte dat het erg lastig is om zelfs maar 8km p/uur te lopen. Je hebt het gevoel dat je niet vooruit komt en bijna stil staat. Inderdaad kwam ik een andere hardloper tegen en merkte ik dat ik ineens weer sneller liep. Ego? Denk het wel.
      Toch wil ik proberen door te zetten door minimaal 1 x in de week een langzame duurloop te doen.
      Ik loop vaak vanuit huis en iets meer de uitdaging in leuke parcoursen zoeken maakt het misschien nog wat makkelijker.
      Vaak loop ik met muziek en dan wat snellere muziek. Ik ga het eens proberen met relaxte muziek. Je wordt dan iets minder opgezweept.
      Ik zou wel eens een training bij je willen volgen! Hoe kan ik dat realiseren? Ik ben ook erg benieuwd naar mijn loop houding namelijk.

      Gr Gert

  • Jan Mestrom

    In het begin van de corona tijd las ik een artikel dat het verstandig was om langzamer te trainen om het immuunsysteem niet te overbelasten. Dan kon je lichaam een eventuele corona aanval beter weerstaan. Heb mijn trainingen (3x p w) aangepast van duurlopen op hs ca 155-160 gedurende 1-1 1/2 uur naar blokken van 20 min rustig (hs 140-150) en dan 2 min NOG RUSTIGER. met dezelfde tijdsduur. BEIDE blokken voelden inderdaad als stilstaan of dat je niets had gedaan…. Naargelang de weken verstreken bleven die 20 min rustig op dat lage niveau maar die 2′ werden juist versneld en gelopen op hogere hartslag en langzaam uitgebouwd naar 5 minuten . Resultaat?
    testlopen afgelopen 3 maanden: 3 km in ca 17′ ; maand later in ca 15′ en de laatste: 14 minuten. Natuurlijk geen wonderbaarlijke tijd maar ja, ben 70…..

  • Johan

    Ik vind langzaam hardlopen heel moeilijk. Het wordt bij mij gauw een soort sjokken en ik krijg een krampachtige techniek. Tot een minuut meer dan mijn 5km tijd lukt me wel ontspannen, maar langzamer wordt moeizaam en onnatuurlijk. Nu loop ik sowieso geen echt lange afstanden als 10km loper, maar het principe van langzamer lopen spreekt me wel aan.

  • Jeff

    Ik ben al jaren de traagste trimmer van Nederland nu 62 jaar en ik loop wekelijks zo een 4 a 5 x tussen de 5 en 10 km en altijd ongeveer 9 minuten de kilometer.
    Zo loop ik lekker ontspannen te joggen hartslag ongeveer tussen de 120 en 135.
    Sinds ik op mijn 30e stopte met sporten altijd blijven joggen.
    Mede daardoor nog steeds redelijk gezond ondanks een klein dik gedrongen lichaam.
    Begon te lopen/joggen op 17 jarige leeftijd dus nu al ruim 45 jaar was toen wel sneller.
    Deed de eerste dam naar dam in 1 uur 45 en mijn laatste in 2019 deed ik er 2 uur 20 over.
    Nobody cares dus stoffel de schildpad blijft gewoon doorlopen.
    Spullen liggen al klaar voor morgen ochtend rondje door de polder van 8km.
    Allemaal veel plezier en ik zal proberen jullie echte hardlopers niet in de weg te lopen.

    Jeff Huisman

    • Gert

      Hahaha mooi verhaal!! Vooral doorgaan en succes 💪

  • Eelco

    Heb het gisteren ook maar eens toegepast. Dat betekent voor mij gelukkig nog langzaam hardlopen in een tempo van 5:45 per km. Twee techniekrisico’s die dan om de hoek komen: lage cadans en vooral hangen in mijn bekken. Daar dus sterk op gelet. Nu zit mijn ego me gelukkig niet in de weg, kan me niet schelen of anderen tijdens mijn duurloopje sneller zijn. Ik loop immers een duurloop, geen idee wat die andere lopers dan aan het trainen zijn. En dat trailen? Verslavend! Als inwoner van Nijmegen zijn bos en heuvels altijd dichtbij. Heerlijk om de natuur op te zoeken en te genieten van rust, stilte en de rustige meters die voorbij gaan. Benieuwd wat het langzame lopen me over een aantal weken zal brengen.

  • Jan holterman

    Wel veel nadruk op dat ego! Ik vind langzaam lopen erg moeilijk: zit je normale snelheid/inzet in de weg..
    Mijn ervaring (tevens t.a.v. motivatie): wissel speelse loopjes af met lange, waarbij je met jezelf afspreekt uitermate ingetogen te lopen. Maak een planning voor een paar weken, waarbij je diverse speelse en ook serieuzere aspecten inbouwt.

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training