Training

Trainen met Power, hoe doe je dat?

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
25 mei 2019 00:00
Trainen met Power, hoe doe je dat?
Je hebt de stap genomen om een hardloopvermogensmeter aan te schaffen. De werking en de gegevens heb je je eigen gemaakt. Maar hoe ga je er nu mee trainen?
Op ProRun gaven we eerder trainingsschema’s om naar een 10 km wegwedstrijd, een halve marathon en een marathon toe te werken. Gemaakt door trainer en sportarts Guido Vroemen. Goede schema’s die fantastisch integreren met TrainingPeaks. Ook van andere trainers zijn bij TrainingPeaks doortimmerde schema’s te vinden. Ze zijn alleen niet goedkoop zonder de ProRun codes die we eerder konden geven. 

De schema’s in Stryd PowerCenter
Er zijn meerdere hardloopvermogensmeters op de markt. En de ontwikkelingen gaan hard op dit gebied. Stryd biedt via haar online platform PowerCenter op dit moment het meeste voor de praktische toepassing van dit soort instrumentarium. 
Zo vind je in PowerCenter Trainingsschema’s onder de knop Training Plan op het tabblad Settings.
Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien, zijn er vervolgens vier opties voor schema’s. Het biedt naar keuze trainingsschema’s voor een 5 km wedstijd, 10 km wedstrijd, halve marathon en marathon.



Nadat je gekozen hebt voor een bepaald schema, kun je kiezen voor de trainingsomvang die je past. Bij het marathonschema is dat 25-35 mijl per week of 45-65 mijl per week, dat komt overeen met 40-56 km per week of 72-104 km per week. Het zijn geen schema’s voor beginners. Meer voor prestatiegerichte hardlopers. 



Na een keuze gemaakt te hebben voor de trainingsomvang, kom je uit bij het trainingsschema dat je kunt gaan volgen. Afhankelijk van de wedstrijd die je wil gaat lopen, geeft het je voor de komende drie, vier maanden je huiswerk op. Dit wordt precies op datum gezet. Voor elke training dag zie je wat je te doen staat.

De kleur in de afbeelding correspondeert met de zones waar je in moet trainen. De lichtste kleur betekent een zone 1 training. Met de lichte kleuren werk je aan je basis. De donkere kleuren werk je af in de zones met zware inspanningen, zoals heuveltrainingen of intervaltraining, om aan je snelheid te werken. Eerder lieten we op ProRun zien welke typen trainingen bij een zone horen en in welk percentage van je ADV je dan traint. Stryd helpt je door aan te geven welke training die dag van je verwacht wordt. Die zie je als je met je cursor op de datum gaat staan.
Je ziet ook dat het trainingsschema’s in fases is verdeeld. Stryd verdeelt het onder in base, early quality, specific quality en tenslotte sharpening. Het accent verschuift dus gedurende de loop van het trainingsschema. Vanuit de trainingsleer is dit heel herkenbaar.



Als de knop Start Power Plan aanklikt, vult de kalender op de openingspagina van PowerCenter zich. Dit is de pagina achter het tabblad Analyze. In de kalender zie je per dag of het een rustdag is of dat iets anders van je wordt verwacht. Ook wordt de doel RRS aangegeven. RSS staat voor Running Stress Score. De RSS beoogt met één getal de zwaarte van een training aan te geven. Het is de combinatie van de omvang en de intensiteit. Als je op de dag klikt, zie je de opdracht voor de dag staan. Zie het voorbeeld in onderstaande afbeelding.

Happy Training!

NB: De Stryd is nu met korting verkrijgbaar in de ProRunshop




Je kunt het effect van alle factoren op je prestaties nalezen in ons boek ?Hardlopen met Power!

Het boek luidt een revolutie in op hardloopgebied. Het boek legt de achtergronden en voordelen uit van hardloopvermogensmeters, die momenteel op de markt verschijnen. Net als wielrenners, kunnen hardlopers nu ook hun prestaties in de training en in de wedstrijd optimaliseren met de extra informatie van hun wattage!

Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen en Het Geheim van Wielrennen.?(deze boeken zijn in het Nederlands als ebook beschikbaar. ?In het Engels, Duits, Spaans en Italiaans ook als print)

De ISBN nummers van Hardlopen met Power! zijn:?paperback 978-90-821069-7-8?e-book (ePub3) 978-90-821069-8-5?e-book (Adobe DRM pdf) 978-90-821069-9-2
Hans van Dijk en Ron van Megen

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

16
juli